ATT FLYTTA

Bra att veta

Flyttanmälan

Kom ihåg att göra en flyttanmälan när du flyttar till ett nytt ställe. En flyttanmälan kan görs via Postens hemsidor för privatpersoner. Du kommer behöva identifiera dig så det lönar sig att ha tex sina nätbankskoder bredvid sig. Om man inte vill göra det via nätet kan man även gå till närmaste postkontor eller till magistraten för att hämta en skriftlig anmälningsblankett.

När du gör flyttanmälan via posten kan du välja om du vill flytta permanent eller tillfälligt. Du kan alltså permanent vara skriven på din födelseort men om du till exempel väljer att studera i en annan stad kan du ha din postadress där. Posten meddelar också vidare till magistraten, befolkningsregistreringscentralen, myndigheterna, Folkpensionsanstalten, församlingarna, skatteverket och försvarsmakten. En flyttanmälan kan göras långt före du flyttar om du vet när flytten äger rum men ska senast göras en vecka efter att du flyttat.

Övriga tjänster

Kom ihåg att i samband med flytten också meddela tidigare elbolag, försäkringsbolag samt leverantör av digital-TV, Internet-tjänster och telefonanslutningar om din adressändring. Håll också koll på att räkningarna som skickats till din tidigare adress kommer fram till din nya, det är ditt ansvar.

Flyttningsanmälan till disponenten

En disponentfirma eller en disponent är den som sköter om till exempel avfallshanteringen och städning för husets allmänna utrymmen. De behöver också veta när du flyttat in (kontaktuppgifter får du av hyresvärden) för att till exempel kunna skriva ditt namn ovanför brevinkastet. Många husbolag har även en vaktmästare som sköter det ena och det andra och det kan löna sig att veta vad som hör till disponentens uppgifter och vad som hör till vaktmästarens samt vilka saker du är tvungen att sköta på egen hand.

Nycklar till lägenheten

Förutom de nycklar du får till lägenheten ska du även kolla om det ska vara olika nycklar till cykelförråd, vindsförråd och eventuella soprum. Kolla också hur många nycklar du har rätt till. Antalet reservnycklar varierar ofta beroende på hur stor lägenheten är och hur många nycklar hyresvärden har kopierat upp. Om du vill har fler reservnycklar än du fått ska du kolla med hyresvärden om det är okej att kopiera upp flera vilket oftast görs hos en låsfirma. Ha inte alla nycklar i lägenheten utan ge en eller flera nycklar åt personer du litar på och som inte bor allt för långt bort ifall du av misstag låser ut dig. Det kan också löna sig att spara ett nummer till den personen som innehar extra nycklar till alla lägenheter i huset ifall du inte får tag på någon som har din extra nyckel. Beroende av husbolag kan det komma en extra kostnader vid sådana tjänster.

Städning

Om lägenheten är smutsig och söndrig när du flyttar in har du rätt att kräva att den tidigare hyresgästen eller hyresvärden ser till att det blir gjort före du flyttar in eller alternativt ge dig en billigare första hyra. Hyresvärden ska ersätta t.ex. söndriga hyllor i kylskåpet, men om han/hon inte får veta om att något är sönder så kan du anklagas för att ha haft sönder det och vara tvungen att själv ersätta det. Därför lönar det sig också att meddela om fel och brister skriftligt. Bilder lönar det sig också alltid att ta när du upptäcker något som inte står rätt till.
I ditt eget hyreskontrakt kan det också stå att slutstädning ska göras innan du flyttar ut. I allmänhet brukar det ändå höra till att städa lägenheten ordentligt när man flyttar ut. Ingen tycker det är trevligt att flytta in i en smutsig lägenhet.

Annat

Regler och information som finns i huset skall man också ta reda på och respektera. Oftast berättar hyresvärden om detta och det brukar även finnas allmänna regler för hela huset på en anslagstavla i trappuppgången.